A webáruház üzemeltetés sosem volt gyerekjáték, mivel annyi különböző (gyakran külön szakembert igénylő) részterületből tevődik össze, hogy szinte lehetetlen mindent tökéletesen csinálni, főleg, ha magunk vagyunk a webshop élén. Persze ez nem azt jelenti, hogy ne tudnánk egyedül is bevételt termelni vele, hanem azt, hogy fejlődési, előrelépési lehetőség mindig van.

Ha a webshopod már üzemel és vásárlóid is vannak, akkor itt az idő, hogy elkezdd azt felskálázni, hogy elkezdj még több látogatót, vásárlót és bevételt termelni. Ez a cikk pontosan ebben segít, bemutatunk néhány lehetőséget, területet, amelyre fókuszálva még több bevételt termelhetsz webáruházaddal.

Mi kell a több bevételhez?

De mi kell ahhoz, hogy több bevételt termelhess a webáruházaddal? Alapvetően három összetevő határozza meg azt, hogy mekkora bevételt tudsz szerezni a webáruházaddal.

A három összetevő:

  • látogatók száma
  • konverziós arány
  • kosárérték

Elméleti szinten, ha bármelyiken tudunk változtatni, azaz például sikerül több látogatót szereznünk, vagy növelnünk az átlagos kosárértéket, akkor máris több pénzt keresünk.

Nyilván az a legideálisabb, ha mindegyik részterületen tudunk javulni, de ha csak az egyik összetevőn sikerül pozitív irányban változtatnunk, akkor már azzal is növeltük a bevételeinket.

Matekozzunk egy kicsit. Tegyük fel, hogy van egy webshopod, amit havi 10.000 ember látogat, ha a konverziós arányod 1%, akkor havonta 100 vásárlód lesz. Ha az átlagos kosárértéked 5.000 Ft, akkor 500.000 Ft bevételed lesz.

Változtassuk meg csak az egyik összetevőt: Növeljük a konverziós arányod 2%-ra. Rögtön megdupláztad a bevételed, így már havi 200 vásárlód és 1.000.000 Ft bevételed lesz.

A duplázás kicsit meredeknek hangozhat, de ahhoz, hogy jelentősen növeld a bevételeid nincs is erre szükség. Szimplán növelj mind a három területen egy minimálisat, és máris jelentősen növekszik a bevételed.

Hogyan növelhetjük a látogatók számát?

Ezen a területen áll a legtöbb lehetőség a rendelkezésünkre, hogy skálázódjunk. Számtalan marketing lehetőség és megannyi csatorna van már manapság, amelyet kiaknázhatunk. Nézzük át néhány népszerűbb lehetőséget és néhány rejtett gyöngyszemet.

Fizetett hirdetések

A kezdő webshopok a leggyakrabban ezt a megoldást választják, mert gyorsan lehet velük eredményt elérni. Az egyetlen hátránya, hogy minden egyes látogató és vásárló után fizetnünk kell a hirdetési platform felé. Minél kompetitívebb, versenyképesebb egy téma, termékkör, annál többet kell fizetnünk a megjelenésért.

Hirdetésplatformok, amelyeket érdemes lehet megvizsgálnod:

  • Facebook
  • Google Ads
  • Instagram
  • TikTok
  • YouTube
  • Pinterest

Az, hogy melyik platformon lehet érdemes hirdetned, az leginkább a termékedtől függ. A Facebook és a Google Ads piacvezetők ezen a téren, így ezen a két platformon a legtöbb esetben érdemes jelen lenned.

Az Instagramon és Pinteresten leginkább a képes tartalmak dominálnak, így szépségipari és divattermékek esetében egy jó választás lehet. Míg TikTokon és YouTube-on a rövidebb márkaerősítő videók mennek nagyot, így ezen platformokra akkor éri meg ráfeküdni, ha van lehetőségünk videókat gyártani.

Fontos kiemelni, hogy jelen esetben a fizetett hirdetésekről beszéltünk, ezeken a platformokon organikusan is lehet forgalmat elérni, viszont az a legtöbb esetben (egy-kettő kivételtől eltekintve) nagyon nehézkes. A kivételekről pár bekezdéssel lentebb írunk.

Keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás (SEO) egy olyan folyamat, amely során azért dolgozunk, hogy a keresőmotorokból (például Google vagy Bing) minél több látogató találjon a weboldalunkra.

A SEO során keresőkre optimalizáljuk a weboldalt, a termékleírásokat, a címeket, illetve linkeket építünk a weboldal számára, melyet a keresők ideális esetben azzal jutalmaznak, hogy jobb pozícióba teszik az oldalt a megcélzott kulcsszavak esetében, amelynek következménye a több látogató.

Természetesen ez is aktív munkával jár, de itt nem kell fizetni a keresőknek, hogy valaki meglátogassa a weboldalunkat. A SEO egyetlen hátránya, hogy az eredmények nem azonnaliak, a munkának időre van szüksége míg beérik, így az eredmények csak pár hónap után kezdenek el látszani, de cserébe ez egy kiszámíthatóbb, stabilabb forgalomforrás, amely nem nullázódik le a tevékenység leállítása után.

A keresőoptimalizálást akár teljesen magunknak is végezhetjük, ha megvan hozzá az affinitásunk vagy szabadidőnk, de akár szakemberekre is bízhatjuk, ha gyorsabb és biztosabb eredményeket szeretnénk.

A webáruház keresőoptimalizálás egy kiemelkedően fontos eleme a skálázásnak, hiszen ezáltal nem csak a fizetett hirdetésekre kell támaszkodnunk, hanem egy újabb forgalomforrást építhetünk, mely havi szinten stabilan szállítja az érdeklődőket.

Email marketing

Az email marketing még mindig egy kiváló lehetőség, és nem csak a forgalomnöveléshez ideális, hanem a visszatérő vásárlók számának növelésében. Kínáljunk apró ajándékokat azoknak, akik feliratkoznak az email listánkra, vagy csak küldjünk ki néha egy-egy emailt azoknak, aki hozzájárulásukat adták egy korábbi vásárlás során.

Ezzel növelhetjük a látogatószámunkat, hiszen, aki egyszer már vásárolt nálunk, vagy feliratkozott az email címlistánkra, az nyilvánvalóan érdeklődik a termékeink iránt, így valószínűleg, ha releváns számára az email, akkor meglátogatja az oldalunkat is.

Videós portálok

A közösségi médiában webshopként nagyon nehéz aktív követőtáborra szert tenni. Természetesen nem azt mondjuk, hogy teljesen le kell tenni az ilyesfajta közösségépítésről, de egyszerűbb és eredményesebb lehetőségnek tekintjük a különböző videós portálokon való megjelenést, illetve közösségépítést.

Mind a YouTube, mind a TikTok ideális arra, hogy organikus forgalmat szerezzünk webshopunk számára, hiszen ezen oldalak fejlett ajánlói rendszerekkel rendelkeznek, így ha a videóink célja nem a direkt értékesítés, hanem az érdekes, értékes, informatív tartalomközlés, akkor rengeteg új emberrel ismertethetjük meg a webáruházunkat, akiknek egy részük akár vásárlóvá is válhat.

Konverziós arány növelése

A konverziós arány növelése már egy kicsit összetettebb dolog, nem lehet annyira feketén vagy fehéren megmondani, hogy mit lehet tenni ennek érdekében.

A konverziós arány javítását általában a weboldal optimalizációjával érhetjük el, de olyan a weboldaltól független dolgok is okozhatják a gyengébb konverziót, mint a rosszul targetált célközönség, a nem megfelelő platformokon való hirdetés és még sok egyéb.

Íme pár tipp, amivel növelheted a konverziós arányod:

  • Minőségi termékoldalak: Készíts olyan termékoldalakat, amelyek minden kérdését megválaszolják az érdeklődőnek. Minél több kérdés marad egy vásárlóban, annál kisebb az esélye annak, hogy vásárolni fog. Ne a konkrét specifikációt emeld ki, hanem a termék előnyeit. Persze a specifikáció is fontos egy műszaki terméknél, de az érzelmekre való hatásból fogsz konvertálni.
  • Ne legyen kötelező a regisztráció: A látogatók rühellik a kötelező regisztrációt, sokan inkább nem vásárolnak a webshopban mintsem regisztráljanak. Így, ha egy mód van rá, ne tedd kötelezővé a regisztrációt.
  • Elhagyott kosarak helyreállítása: Ha valaki kosárba helyez egy terméket, de nem fejezi be a vásárlást, akkor próbáld meg helyreállítani az elhagyott kosárt. Ehhez jó lehetőség lehet a figyelmeztető email kiküldése vagy a remarketing típusú hirdetések használata.
  • Átláthatóság: A felhasználók nem szeretik a meglepetéseket, főleg ha azok negatívak. Ilyen lehet egy kötelező regisztráció, nem kommunikált magas szállítási költségek vagy a kezelési költség.
  • Ingyenes szállítás: Ha nem kommunikálod megfelelően, hogy mennyibe kerül a szállítás a webshopodban, és a vásárló csak a fizetésnél szembesül vele, akkor az nagyon konverziógyilkos lehet. Ezért elgondolkodhatsz a tiszta és világos kommunikáción, például, hogy jól látható helyre rakod a szállítás díját, akár a termékoldalon, vagy azon, hogy minimálisan árat emelsz és ingyenessé teszed a szállítást.
  • Kuponkódok: Jelentősen javíthatja a konverziód, hogy ha megpróbálod a látogatóid vásárlásra ösztönözni, ennek egyik kiváló módja a kuponkód.

Kosárérték növelése

A kosárérték növelése elsőre nehéznek hangozhat, de valójában nem feltétlen kell annak lennie.

Íme a leggyakrabban használt kosárérték-növelő lehetőségek:

  • Ingyenes szállítás X összeg fölött: Az egyik leggyakrabban használt kosárnövelő megoldás az, ha ingyenes szállítást kínálunk X összeg fölött. Ennek hatására, ha a felhasználó azt látja, hogy 2000 forint egy szállítás, és neki már csak pár ezer forint hiányzik az ingyenes szállítás eléréséhez, akkor szívesebben vásárol valami olyat, amit amúgy nem vásárolna meg, csak hogy ne kelljen fizetnie a szállításért.
  • Csomagajánlatok: Ha vannak olyan termékeink, amelyből az emberek többet szoktak vásárolni, akkor megpróbálkozhatunk egy csomagajánlattal, amely keretében több terméket kap a vásárló, kedvezőbb áron. Ennek előnye, hogy alapesetben lehet, hogy kevesebbet vásárolna, de a kedvezőbb csomagajánlat miatt a kelleténél többet vásárol.
  • Kiegészítő szolgáltatások: A termékünk mellé felajánlhatunk kiegészítő szolgáltatásokat, gyakori kiegészítő szolgáltatás például az extra garancia, a gyorsabb kiszállítás, vagy az ingyenes visszaküldés lehetősége.
  • Upsell: Az upsell egy olyan technika, amely során a vásárló egy olyan ajánlatot kap, amely hatására az eredetileg megvásárolni kívánt termék helyett egy nagyobbat, jobbat vásárol. Például, ha épp egy 256 GB-os tárhellyel rendelkező laptopot készül megvásárolni, akkor felajánlhatjuk neki az 512 GB-os tárhellyel rendelkezőt, amely nyilván több pénzbe kerül.
  • Cross-sell: A cross-sell is hasonló az upsellhez, de ebben az esetben nem nagyobb, hanem valami kiegészítő terméket ajánlunk a vásárlónak, például egy laptop mellé egy egeret vagy laptoptáskát.

Kép forrása: Pixabay